Neste utdanningsseminar blir 23. oktober KL 1230-16!

Kryss av i kalenderen!

Takk til dere som var med på hyggelig seminar i mars. MERK AV I KALENDEREN at det blir et nytt utdanningsseminar 23. oktober. Det blir litt å bite i kl 1230, og så jobber vi sammen fra 13 til 16. Som sist vil vi prøve å lage et program som er både tankevekkende, gøy og konkret matnyttig.

I planleggingsgruppen jobber vi med følgende ideer:

• Vinneren av IGS utdanningspris 2019 vil innvie oss i sin måte å lage god undervisning på. Hvem personen er? Det vil bli kunngjort på instituttets dag i neste uke
    • Ingrid Miljeteig ved ETØK ble på Fløyen kåret til vinner av IGS aller første utdanningspris, på 10.000 kroner. Det betyr at hun vil bidra på høstens utdanningsseminar med inspirasjon og tips til oss alle fra sin egen utvikling som underviser.
  • Tverrfaglig undervisning er høyt flagget som ønskelig og nyttig. Men er det alltid en god idé, og hva innebærer det i praksis?
  • Studentaktivering i varianter av gruppearbeid er bra for læring, men ikke alltid lett å få til. Vi inviterer eksterne og interne hjelpere til å gi oss ideer og øvelser. Og vi tar en ny runde på MittUiB og verktøyet for å aktivere studentene der. Ta med laptop!
  • Hva med flere hundre studenter i store auditorier – hvordan lage dialog og høyttenking da?

Her er noen ord fra tidligere utdanningsseminar, som fortsatt er gyldige:

Å gi god undervisning er en kunst, den kunsten må læres, og man blir aldri utlært. Det handler om å vite hva man vil oppnå og hvorfor, men mest handler det om å forstå hvor den lærende er, og hvordan man kan hjelpe vedkommende til å lære og utvikle seg derfra. At jeg som underviser er flink, kunnskapsrik og innsiktsfull på mitt fagfelt er ikke nok – og noen ganger er det direkte til hinder for læring. Den lærende trenger ikke bare korrekte fakta, men også gnist, glød og en klar fornemmelse av at det som skal læres er relevant, engasjerende, stimulerende. Vi har alle måttet tåle store mengder uinspirerende undervisning, og det er dessverre alltid en fare for at vi gjør mot andre det våre lærere gjorde mot oss…

Det satses for tiden på å gjøre norske akademikere til bedre utdannere. Undervisere som investerer i egenlæring, nyskaping, teoretisk fordypning og utdanningsforskning skal komme godt ut når det gjelder avansement, faste jobber, lønn, titler, anerkjennelse. Ved IGS er vi et miljø med mange av de dyktigste underviserne ved Det medisinske fakultet. Utdanningsseminaret som arrangeres hvert semester er hovedarenaen for IGS’ stabsutvikling. Alle ansatte som har, eller vil få, ansvar for å undervise, bør se det som naturlig å prioritere tid til utdanningsseminaret.

Mål og strategi for utdanningsfeltet ved IGS nov 2018