Pedagogisk mappe trenges for opprykk til professor og førsteamanuensis – nye regler fra september 2019

For alle som er på en vitenskapelig karrierevei er det viktig å være klar over at Regjeringen innfører en forskriftsendring i høst, med nye krav til dokumentert pedagogisk kompetanse.

Vi forstår det slik at opprykkssøknader levert inn før 1.9.19 blir vurdert etter gammel ordning.

Lokalt ved UIB vil det etter alt å dømme komme krav om at alle som søker stilling eller opprykk må levere en pedagogisk mappe med oversikt over egen erfaring, utvikling og kompetanse.

Enhet for læring (EFL) ved Det medisinske fakultet vil tilby kurs i utforming av pedagogisk mappe. Første anledning er onsdag 5.6. kl 1430 til 1530 på Styrerommet, Armauer Hansens Hus, 4. etasje. Universitetspedagog Monika Kvernenes, leder ved EFL, vil gi en innføring i hva en pedagogisk mappe er, hvilke funksjoner den kan ha, og hvordan den kan lages.

Her er de nye reglene:

Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger – nye regler fra 1.9.2019

Lenke til lovdata

Kompetansekrav for ansettelse i stilling som professor

(3) I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:

• Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.- nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap.

Kompetansekrav for ansettelse i stilling som førsteamanuensis

(3) Søkere skal bedømmes, men ikke rangeres, på om de oppfyller følgende krav:

• Gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs og egen praktiske undervisning, og opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå).
  • Ferdighetene skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling som vurderes ved institusjonene.
  • De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, skal pålegges å oppfylle dem innen to år etter ansettelsen.