Undervisningsregnskapet for IGS – hvordan skal det brukes videre, og justeres?

Fra e-post fra Edvin Schei 23.12.2019:

Som mange vet, har UGLEne ved IGS, altså lederne av undervisningsgruppene på alle fagområdene, samlet på erfaringer og jobbet med å lage et bedre undervisningsregnskap. Vi har nå endret malen som skal brukes for å føre regnskapet for 2019. Fristen er 31.1.20. Kirsti Nordstrand vil sende ut den nye malen innen 8.1. Vi har underveis sett at IGS trenger en komité til å gjøre noen skjønnsmessige vurderinger av punkter i regnskapet. Her er en beskrivelse av noen viktige punkter, og bakgrunn for å gjøre det slik:

  1. Poeng for ulike typer undervisning. Det er ikke rimelig at man får samme uttelling for å være «støttehjul» i en fellesundervisning og for å være «hovedmotor» med ansvar for å tenke ut, forberede, foreta faglige vurderinger, forelese og koordinere studentaktivering. All selvstendig undervisning belønnes som før med 4 poeng per time, mens støttefunksjoner med minimal forberedelse belønnes med 2 poeng per time. Hvis det er tvil om hvordan dette skal tolkes kan konkrete spørsmål rettes til UGLEne ved Kirsti Nordstrand. Vi vil over tid bygge opp en eksempelbank.
  2. Nyskapende, studentaktiverende undervisning belønnes med 10 ganger timetallet. Dette er ment som et insitament for å legge arbeid i å utvikle og endre egen undervisning i pakt med pedagogisk teori, inspirert av egne erfaringer og kreative ideer. Her må det vises at det er gjort endringer av et visst omfang, slik at læring kan skje på nye måter. Den som føler seg berettiget til «ti-gangeren» må kort begrunne det, og beskrive innovasjonen og hvilke tanker om læring som ligger bak. (Slike beskrivelser vil også passe i den enkeltes «pedagogiske mappe», kompetanseoversikten som i fremtiden vil kreves ved alle stillingssøknader og opprykk).
  3. Mange verv og lederroller i utdanning har samme navn, men forskjellig arbeidsmengde. Vi har derfor laget trappetrinn for disse, slik at poengene for å være UGLE eller medlem av et programutvalg er enten 15, 30 eller 50. For de tyngste vervene (semesterstyreleder, PU-leder) er trappen 50-70-100 poeng. Alle som har slike verv er i utgangspunktet på laveste trinn. Men hvis det er mye arbeid i akkurat ditt verv kan du be om å komme høyere i trappen, med en kort begrunnelse. En veiledning, med eksempler, vil ligge i Excelskjemaet. En komité med utdanningsleder IGS og to UGLEr har tatt på seg å gå gjennom disse minisøknadene. Det blir litt jobb første året, men deretter vil det være noenlunde stabilt og forhåpentlig ikke nødvendig å ha byråkrati på de fleste av disse vurderingene.
  4. Hva betyr det å lede «emne», «fag», «kurs» og «tema»? Begrepene er dessverre flytende og brukes om hverandre. Et «emne» på medisinstudiet er for eksempel et helt semester på 30 STP med en felles eksamen som kan teste ti eller tolv ulike medisinske «fag» (reumatologi, øye, allmennmedisin osv). I andre studier vil «emne» være et avgrenset fagspesifikt «kurs», kanskje et par dager i løpet av et semester. «Tema» på medisinstudiet kan være langsgående temaer som studentene møter gjennom 6 år, på nye nivåer, som respirasjon, sirkulasjon, kommunikasjon, etikk.

I regnskapet vil vi belønne ansatte som har ansvar for å planlegge og koordinere undervisning av et visst omfang, samme hva det heter. Vi tenker omfanget må være minimum 1 studiepoeng (STP, tilsvarer en ukes arbeid for studentene) for å utløse dette. Poeng for undervisningsledelse av denne typen krever begrunnelse, og gis som en trapp med 15, 30 eller 50 poeng.

 


De fleste ved IGS har nå fylt ut undervisningsregnskap for 2018. Ledelsen, med undervisningsgruppelederne (UGLEne), har drøftet ulike erfaringer med det nye skjemaet. Vi har prøvd å finne frem til en metode som er enkel å gjennomføre og noenlunde rettferdig. Neste utfyllingsrunde blir i januar 2020 (for undervisningsåret 2019), og da vil skjemaet se litt annerledes ut, jf kommentarer lenger nede i mailen.

Men innen den tid håper vi også at medisinsk fakultet har etablert en god mal for å lage «pedagogisk mappe» hvor alle vitenskapelig ansatte kan samle sine meritter som utdanner. En slik mappe vil i fremtiden være viktig ved alle ansettelser, opprykk og meritteringssøknader. I tabellen under ser du hva som er hensikten med henholdsvis regnskap og mappe:

Her er noen momenter som er viktige å merke seg, angående u-regnskapet og hvordan det kan brukes:

Timer eller poeng? Regnskapet slik det er nå, med sine vektinger og tall for ymse verv, har vist seg å gi ganske høye tall. UGLEne er enige om at dette ikke gjenspeiler den absolutte arbeidsinnsatsen på undervisning, bl. a. fordi man får «forberedelsestimer» (faktor 4 osv) for å lede grupper eller gi undervisning som ikke krever forberedelse. Mange av satsene i skjemaet er bevisste insitamenter for å dreie undervisningen i god retning, med bruk av grupper bl. a.. Tallene kan best brukes til sammenlikninger, både innad i et miljø og mellom miljøene. Vi ble enige om at det er rimelig å kalle tallene for «poeng» og ikke timer. Det er viktig å være klar over at poengene ikke gjenspeiler faktisk tid medgått til undervisning.

Man kan altså ikke bruke dette regnskapet som belegg for at man har fylt sin undervisningsforpliktelse. Vil man argumentere for det må man beskrive omfanget i en forklarende tekst.

  • Neste års skjema vil ha flere emner, og for hvert emne ha kolonner for vurderingsarbeid knyttet til emnet.
  • Hva med studenter som lønnes for å veilede studenter? De inngår i IGS sitt undervisningstilbud, og kan være nyttig å telle med. På neste års skjema vil fagansvarlige for ulike kurs kunne føre opp studenttimene, med de regnes ikke inn i vedkommendes regnskap. De samles i IGS’ fellesoversikt.
  • Alle som ikke har undervisningsplikt (emeritus, stipendiater etc) skal også angi sine poeng, av samme grunn.
  • Hvis regnskapet gir urimelig lite uttelling, f eks for en nyansatt som bygger opp en undervisning fra scratch, kan man etter avtale med UGLE føre den reelle tidsbruken, slik det er nevnt på skjemaet.
  • Hvis regnskapet gir urimelig stor uttelling forventes det at den enkelte trekker fra og bruker skjønn. Det kan gjelde verv som å sitte i programutvalg hvor man ikke har store oppgaver eller tidsbruk, eller kursledelse som ikke medfører vesentlig tidsbruk, eller dublerer undervisningstid som man allerede får uttelling for.

Vi er takknemlige for tilbakemeldinger og vil prøve å ta hensyn til alle gode forslag.
Ønsker alle en god sommer, og så sees vi på utdanningsseminar 23. oktober!

Hilsen Edvin Schei
Utdanningsleder IGS