PÅMELDING til utdanningsseminar for ALLE ved IGS 23. oktober KL 1230-1545

Kjære alle!

Neste uke samles vi til utdanningsseminar igjen. Her melder du deg på seminaret.

Programmet er satt sammen for å gi deltakerne nyttig input, uansett fag og bakgrunn og fartstid i akademiet. «Nyttig» er et ord vi bruker forskjellig, særlig når det gjelder «læring». Mange studenter tenker på det som å fylle beholderen med fakta de kan huske. De tenker ikke over at man også lærer holdninger, man lærer motivasjon, man lærer om seg selv, man lærer i beste fall å bli kreativ, selvstendig og å inspirere andre. Slik læring er «dannelse», det utgjør vår vekst som personer og fagfolk, og skjer vanligvis ubevisst. Disse finurlige læringsnivåene er på ymse vis aktivert, også når undervisningen er rettet mot å «fylle beholderen» eller trene på konkrete ferdigheter. Hvordan vi møter studentene er i seg selv en kilde til læring for dem. En musikkforsker publiserte nylig en artikkel med tittelen «It’s not the music, it’s you!», som handler om hvordan barn påvirkes av musikkundervisning. Selv hørte jeg nylig en lege fra Harvard Medical School som i et foredrag påpekte at «You always teach who you are».

På seminaret vil vi få høre Ingrid Miljeteig fortelle om hvordan hun har utviklet etikkundervisningen på medisinstudiet og samtidig utviklet seg selv som pedagog. Og vi vil høre om hva slags læring TVEPS skaper, når studenter fra ulike fag må jobbe sammen – ved Ane Johannessen og Anders Bærheim. Begge eksemplene er rike på «tips» til å utvikle undervisningen på et hvilket som helst felt…. Det gjelder å lytte etter hva eksemplene kan si oss, om strev, motbakker og suksess med å skreddersy undervisningsopplegg som skal skape tenkende fagfolk.

Hilsen Edvin

Tid Tema Person
1230 Lunsj
1300-1345 Taco eller sushi?  – Utvikling av etikk til også å bli et ferdighetsfag Førsteamanuensis Ingrid Miljeteig, vinner av IGS’ undervisningspris 2019
1345 PAUSE
14-1445 Informasjon ved utdanningsleder IGS:

–          Undervisningsregnskapet, neste trinn

–          Alrek – nye muligheter

–          Meritteringsordningen, hva skjer

–          Spørretime

Professor Edvin Schei
1500-1545 Læring på tvers – hva læres, som ellers ikke ville blitt lært, ved å blande studenter fra flere fag? Førsteamanuensis Ane Johannessen

Professor emeritus Anders Bærheim

1545 Avslutning

Og her er ord fra tidligere utdanningsseminar, som fortsatt er gyldige:

Å gi god undervisning er en kunst, den kunsten må læres, og man blir aldri utlært. Det handler om å vite hva man vil oppnå og hvorfor, men mest handler det om å forstå hvor den lærende er, og hvordan man kan hjelpe vedkommende til å lære og utvikle seg derfra. At jeg som underviser er flink, kunnskapsrik og innsiktsfull på mitt fagfelt er ikke nok – og noen ganger er det direkte til hinder for læring. Den lærende trenger ikke bare korrekte fakta, men også gnist, glød og en klar fornemmelse av at det som skal læres er relevant, engasjerende, stimulerende. Vi har alle måttet tåle store mengder uinspirerende undervisning, og det er dessverre alltid en fare for at vi gjør mot andre det våre lærere gjorde mot oss…

Det satses for tiden på å gjøre norske akademikere til bedre utdannere. Undervisere som investerer i egenlæring, nyskaping, teoretisk fordypning og utdanningsforskning skal komme godt ut når det gjelder avansement, faste jobber, lønn, titler, anerkjennelse. Ved IGS er vi et miljø med mange av de dyktigste underviserne ved Det medisinske fakultet. Utdanningsseminaret som arrangeres hvert semester er hovedarenaen for IGS’ stabsutvikling. Alle ansatte som har, eller vil få, ansvar for å undervise, bør se det som naturlig å prioritere tid til utdanningsseminaret.

This entry was posted in Ukategorisert by gko001. Bookmark the permalink.