Utlysning småforskmidler 2020 IGS – frist: 5.2.2020

Til vitenskapelig ansatte ved IGS,

For 2020 har instituttet kr. 568.000,- til fordeling av «småforskmidler».

Formålet med ordningen er å avhjelpe mangelen på små driftsmidler. Midlene skal gå til å dekke utgifter til formål som reiser, seminar, kurs, materiell, datakoblinger, teknisk/administrativ assistanse, kjøp av statistikktjenester og andre driftskostnader. Det er et mål at tildelingen av midlene skal støtte opp om institusjonens egne prioriteringer.

Frist for å søke er tirsdag 5. februar, 2020.

Forskere i fast vitenskapelig stilling og bistilling ved instituttet kan søke. Det er forskningsutvalget på instituttet som skal vurdere søknadene, og søknadene sendes til undertegnede.

Søknaden kan være på inntil 2 sider og må inneholde en kort prosjektbeskrivelse og budsjett.  Gjennomførbarhet i 2020 er avgjørende. Momenter som blir vurdert ved tildeling inkluderer:

• Kvaliteten på søknaden
  • om prosjektet har et klart forskningsformål
  • om prosjektet understøtter IGS sin nåværende forskningsstrategi 2016-2019
  • om prosjektet er knyttet opp mot forskningsgruppens øvrige aktivitet og strategi og at den blir støttet av forskningsgruppen
  • om prosjektet inkluderer samarbeid på tvers av forskningsgruppene ved instituttet
  • om prosjektet inkluderer medvirkning av brukere på ulike nivå
  • om det har vært søkt om støtte til prosjektet fra andre finansieringskilder uten tilslag – men der en har fått en god evaluering

Midlene må benyttes innenfor 2020.

Det kan søkes om mellom 10 000 og 50 000 kroner.

Søknader om undervisningstiltak eller penger til eksterne personer vil ikke bli prioritert.

Forskningsutvalget vil tilstrebe at midlene til en viss grad blir fordelt mellom de ulike fagområdene ved instituttet, og forskere som ikke har store driftsmidler allerede vil bli prioritert.

På vegne av forskningsleder og forskningsutvalget-
Susanne Meidell

To the scientific staff at IGS,

The department has been awarded NOK 568,000 in «småforskmidler» (small research funds) for 2020.

The funds are intended to cover expenses for purposes such as traveling, seminars, courses, materials, technical / administrative assistance and other operating expenses.

The application deadline is 5th February 2020.

Researchers in permanent academic positions and adjunct positions at the department can apply. The department’s Research Committee will evaluate the applications.  Applications should be sent to me.

The application can be up to 2 pages, and must include a short project description and budget. It is important that the project can be implemented in 2020. The following aspects will be emphasized in the assessment:

• the quality of the proposal
  • whether the project has a clear research purpose
  • whether the project is in line with the IGS’ current research strategy 2016-2019
  • whether the project is linked to and supported by the research group’s other activities and strategy and whether the project has co-financing from the research group
  • whether the project includes collaboration across research groups in the Department
  • whether the project includes users at different levels
  • whether funding for the project has been sought from other funding sources and the project has received a good evaluation but no funding.

The funds must be used in 2020.

It is possibly to apply for amounts between 10 000 to 50 000 NOK.

Applications for educational purposes or funding for external persons will not be given priority.

The Research Committee will try to ensure that the funds, to a certain extent, are distributed among the department’s different subject areas, and researchers who do not have a large research funds already will be given priority.

On behalf of the Research leader and the Research Committee
Susanne Meidell