Statusoppdatering fra PraksisNett

Vi befinner oss i en tid der covid-19 tar opp mye av våre liv og vårt virke. Covid-19 påvirker også PraksisNett. På den positive siden ser vi økt interesse for å bruke PraksisNett til forskning, blant annet på covid-19 og dens konsekvenser i primærhelsetjenesten. På den negative siden forsinker pandemien arbeidet med etableringen av infrastrukturen noe.

Per i dag er det 84 praksiser som har signert, så da er det bare noen få ledige plasser igjen før vi når maks antall praksiser (90). Vi håper å være i mål med rekrutteringen av praksiser innen sommeren er over. Med totalt 84 praksiser på plass har nå PraksisNett et nettverk bestående av 444 leger og om lag 477 000 pasienter.

Vi har startet opp med et par pilotstudier som kjøres gjennom PraksisNett uten bruk av den digitale infrastrukturen. De to studiene er henholdsvis en studie på betydningen av diagnostikk ved forskrivning av antibiotika og en studie på unge deprimerte. Det er også flere prosjekter som er godkjent for å bruke infrastrukturen som står på trappene til å komme i gang. Det gjelder studier på bihulebetennelser, skulderundersøkelser og covid-19.

Dere finner mer informasjon om PraksisNett på vår hjemmeside www.praksisnett.no.