Publisert artikkel i BMJ

Professor Tone Bjørge, phd-kandidat Dagrun Daltveit, professor Anders Engeland og professor Kari Klungsøyr sammen med flere internasjonale kolleger publiserte denne måneden en artikkel i BMJ.

Dette er en registerstudie på medfødte misdannelser og sammenheng med kreft både blant barn og voksne, og viser at misdannelser gir en økt risiko, særlig i barnealder.

Norsk sammendrag:
En medfødt misdannelse er en av de sterkeste risikofaktorene for barnekreft, noe som kan tyde på en felles årsaksmekanisme. Sammenhengen mellom misdannelser og kreft har vært godt kjent for barn, men om dette også gjelder kreft i voksen alder har hittil vært lite studert. Forfatterne gjennomførte en stor kasus-kontrollstudie hvor de kombinerte data fra fødsels-, kreft-, pasient- og misdannelsesregistre i Danmark, Finland, Norge og Sverige i perioden 1967 til 2014. Studien inkluderte over 62 000 individer med kreft i alderen 0 til 46 år og cirka 18 000 individer med alvorlige medfødte misdannelser. Resultatene viser at det å være født med en alvorlig misdannelse var assosiert med økt risiko for kreft, også i voksen alder. Spesielt gjaldt dette individer med medfødte misdannelser i hjerte, genitalia, nervesystemet, skjelettdysplasier og Down syndrom. Kreftrisikoen var generelt lavere blant voksne enn blant med barn og ungdom. Forfatterne fant også at kreftrisikoen økte med økende antall misdannelser, og at mange strukturelle misdannelser var assosiert med kreftrisiko i samme organsystem/anatomiske lokasjon. Resultatene danner grunnlag for videre forskning på mekanismene som ligger bak begge sykdommene.

English summary:
Birth defects and childhood cancer are both among the top nine causes of childhood disease burden globally. Still, the risk factors for these diseases are largely unknown. Being born with a birth defect is one of the strongest risk factors for childhood cancer, suggesting a common etiology. While this association is well-known for childhood cancer, few have investigated this among adults. We conducted a case-control study where we combined data from health registries in four Nordic countries. This resulted in more than 62,000 cancer cases aged 0 to 46 years and approximately 18,000 individuals with major birth defects. Using logistic regression model, we estimated the relative risk of cancer in relation to major birth defects. We evaluated chromosomal and non-chromosomal birth defects separately. Being born with a birth defect was associated with an increased risk of cancer in adulthood, for both chromosomal and non-chromosomal birth defects. Specifically, we observed an increased cancer risk among adults born with congenital heart disease, genital organs defects, nervous system defects and skeletal dysplasia. Generally, the increase in risk decreased by age at diagnosis, except for genital organs defects. Additional studies on the molecular mechanisms involved in the developmental disruptions underlying both diseases are needed.

Read the article here: https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4060