Instituttets utdanningspris 2021 – nomineringsfrist 15. mars 2021

Instituttets utdanningspris 2021

På instituttets dag vil IGS dele ut en pris på 10.000 kroner til en underviser eller et fagmiljø som i særlig grad har bidratt til å fremme god utdanning, i tråd med IGS’ mål og strategi. Alle med tilknytning til IGS kan nomineres eller søke selv. Søknader og nominasjoner på inntil 1000 ord må leveres innen 15.3.2021. Søknaden må få godt frem hvorfor dette er en fortjent vinner.

Søknader og nominasjoner vil bli bedømt av en komité med eksterne medlemmer samt Kirsti Nordstrand (kirsti.nordstrand@uib.no), utdanningskoordinator IGS. Kriteriene er:

Vinneren har gjort et viktig nybrottsarbeid innen utdanning, og virkeliggjort deler av hensikten med IGS’ mål og strategier 2019-2023.

Mulige argumenter:

  • Vinneren har gjort noe som andre undervisere kan lære av
  • Vinneren har tatt i bruk nye undervisningsformer som er vist å fremme læring
  • Vinneren har lagt ned et særlig stort arbeid på utdanningsfeltet
  • Vinneren har publisert verdifull forskning eller teoretiske bidrag innen utdanningsfeltet
  • Vinneren har gjort et særlig stort arbeid med å lede og organisere undervisning lokalt eller i større sammenhenger
  • Vinneren har gjort et særlig viktig arbeid med stabsutvikling

 

Beløpet kan brukes fritt, men IGS oppfordrer til å søke aktiviteter og erfaringer som kan knyttes til læring, utdanning og formidling.

Mål for utdanningsfeltet ved IGS 2019-2023

  1. Høyne status for utdanningskompetanse og undervisningsinnsats i fagmiljøet ved IGS
  2. Styrke pedagogiske kvalifikasjoner blant IGS-ansatte
  3. Fremme utdanningsforskning og innovasjon i undervisningen ved IGS

Strategi

  1. Likestille undervisningsfaglig kompetanse og undervisningskvalitet med forskning ved tilsetting, opprykk og lønnsutvikling
  2. Kreve utdanningsportefølje (pedagogisk mappe) som dokumentasjon ved tilsetting, og erstatte prøveforelesningen med prøveundervisning
  3. Formidle IGS’ utdanningskultur under tilsettingsprosessen og etterspørre nytilsattes undervisningskompetanse
  4. I samarbeid med fakultetet implementere meritteringssystem for Fremragende underviser og Pedagogisk akademi etter mal av eksisterende ordninger ved UiB
  5. Tilby pedagogikkurs og læringsverksteder for og med ansatte hvert semester
  6. Tilrettelegge for og følge opp at IGS-ansatte innfrir kravet om pedagogisk basiskompetanse
  7. Støtte tverrfaglige kollegiale mentor- og støtteordninger
  8. Etablere «IGS’ utdanningspris» som deles ut på Instituttets dag
  9. Stimulere undervisningssamarbeid i Alrek helseklynge
  10. Styrke videre- og etterutdanning, forskerutdanning og ph.d.-veiledning
This entry was posted in Ukategorisert by gko001. Bookmark the permalink.