Studentklinikken i Bergen – STUEN

Høsten 2017 startet arbeidet med å etablere en tverrprofesjonell og studentdrevet helseklinikk i Bergen. Klinikken skal være et forebyggende lavterskeltilbud for Bergens studenter, hvor brukerne skal få rådgivning og veiledning for eventuelle helseplager. På klinikken vil brukerne møte helseprofesjonsstudenter og autoriserte veiledere fra Universitetet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet. Profesjonene medisin, psykologi, ernæring og fysioterapi er allerede representert, og studentenes kliniske arbeid vil bli veiledet av klinikere innen samme profesjoner. Med dette har Studentklinikken i Bergen et godt utgangspunkt for å utvikle et nytt helsetilbud for studenter. Tentativ åpningsdato: 10/1 2019.

Ved å tilby rådgivning og veiledning, vil klinikken kunne hjelpe studenter med problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsmerter, kosthold, hverdagsmestring, stress, hodepine og andre allmennplager. Å oppsøke tjenesten skal være gratis, ha lav terskel og stor takhøyde. Under konseptet «for studenter – av studenter» vil studentene som oppsøker klinikken møte helseprofesjonsstudenter i samme livsfase.

På sikt ønsker klinikken også å tilby digitale informasjons-, kontakt- og oppfølgingstjenester via chat. Intensjonen er å øke brukernes tilgjengelighet til Studentklinikken i Bergen, og chat-tjenesten vil både kunne fungere som første kontaktpunkt, for booking av konsultasjon eller henvisning til andre tjenester, samt oppfølging av tidligere konsultasjoner. Klinikkens chat-tjeneste vil tilpasses brukernes behov og ønsker.

Studentklinikken i Bergen er underlagt TVEPS (Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring) og Alrek helseklynge. Ansvarlige for klinikken er medisinstudentene Xenia Cappelen og Lene Dæhlin, psykologistudentene Ole Myklebust Amundsen og Kristin Stotesbury, ernæringsstudentene Victoria Puntervold Langhelle og Elin Lund Transeth, samt Signe Medina Welle og Ingrid Måseide ved fysioterapistudiet. Professor Anders Bærheim ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin er prosjektets hovedveileder.

Xenia, Lene, Ole, Kristin og Anders på besøk ved Imagine klinikken, Toronto