Våren står for døren! Dato for utdanningsseminar IGS 25.3.19 KL 1230-16

Kjære kolleger ved IGS!

Takk for svært hyggelig seminar i oktober, med godt over 40 deltakere! MERK AV I KALENDEREN at det blir et nytt instituttseminar 25. mars. Vi starter med enkel lunsj kl 1230, og jobber sammen fra 13 til 16. Som sist vil vi prøve å lage et vekslende program som er både tankevekkende, gøy og konkret matnyttig.

Jeg kan lekke følgende ideer fra planleggingsgruppen:

  • Vi vil følge opp hva med info om meritteringsordning for fremragende utdanning. Fakultetets Enhet for læring skal levere forslag til utdanningsdekan 1. mars., så her skjer det ting.
  • Vi vil ha en økt med hands-on jobbing med MittUib, denne gang skal det handle om å bruke smarte evalueringsverktøy og lage faglige diskusjoner blant studentene, ved Lone Holst og Edvin. Ta med laptop!
  • Vi prøver å få idérike folk fra ikke-medisinske fagmiljøer ved UiB, og kanskje internasjonalt, til å fortelle oss hvordan de får studenter til å undervise hverandre på høyt nivå.
  • Og vi har lyst å løfte frem noe av alt det gode arbeidet som gjøres av IGS-ansatte. Send gjerne forslag, med noen tanker om hvordan det kan bli en deltakeraktiv økt på 20-45 minutter.
  • Altså: kryss av i kalenderen…

Hilsen Edvin Schei, Kristine Bærøe og Kristi Nordstrand – utdanningsseminarsjefer IGS

PS: Instituttrådet har nylig vedtatt splitter nye mål og strategier for utdanningsarbeidet ved IGS. Kikk på vedlegget, så ser du hvordan det tenkes for de kommende årene.

Og her er noen ord fra forrige utdanningsseminar, som fortsatt er gyldige:

Å gi god undervisning er en kunst, den kunsten må læres, og man blir aldri utlært. Det handler om å vite hva man vil oppnå og hvorfor, men mest handler det om å forstå hvor den lærende er, og hvordan man kan hjelpe vedkommende til å lære og utvikle seg derfra. At jeg som underviser er flink, kunnskapsrik og innsiktsfull på mitt fagfelt er ikke nok – og noen ganger er det direkte til hinder for læring. Den lærende trenger ikke bare, eller først og fremst, korrekte fakta fra meg, men også gnist, glød og en klar fornemmelse av at det som skal læres er relevant, engasjerende, stimulerende. Begeistring er ikke noe som kommer av seg selv. Vi har alle måttet tåle store mengder uinspirerende undervisning, og det er dessverre alltid en fare for at vi gjør mot andre det våre lærere gjorde mot oss…

Det satses for tiden på å gjøre norske akademikere til bedre utdannere. Undervisere som investerer i egenlæring, nyskaping, teoretisk fordypning og utdanningsforskning skal komme godt ut når det gjelder avansement, faste jobber, lønn, titler, anerkjennelse. Et middel er «stabsutvikling», med kursing, veiledning og dokumentasjon av egen utdanningskompetanse. Ved IGS har vi lenge drevet stabsutvikling. Vi er et miljø med mange av de dyktigste underviserne ved Det medisinske fakultet, og vi har en ledelse som – i alle ledd fra institutt til fakultet til UiB sentralt – ønsker å satse på å styrke teoretisk og praktisk pedagogisk kompetanse blant alle ansatte. Utdanningsseminaret som arrangeres hvert semester er hovedarenaen for IGS’ stabsutvikling. Alle ansatte som har, eller vil få, ansvar for å undervise, bør se det som naturlig å prioritere tid til utdanningsseminaret!!

Mål og strategi for utdanningsfeltet ved IGS nov 2018