Utlysing i Erasmus+ Mobilitets- og samarbeidstiltak 2020/21

Det lyses nå ut midler innen Erasmus+ for det akademiske året 2020-2021. Det blir lyst ut midler både under hovedtiltakene mobilitet og samarbeid, samt Jean Monnet. Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) administrerer Erasmus+ programmet nasjonalt, og informasjon om alle deler av programmet finnes her:

Mobilitet i Erasmus+
Mobilitet omfatter både studentmobilitet, ansattmobilitet, global mobilitet (International credit mobility) og Erasmus Mundus Joint Master Degree.

Studieadministrativ avdeling administrerer og koordinerer student- og ansattmobilitet som tidligere, og studenter og ansatte søker om utveksling innen fastsatte frister. Studenter søker utveksling innen 1. februar og 1. september, og ansatte kan søke om Erasmus+ mobilitetsmidler innen 20. august og 20. januar hvert år, se ePhortesaker 19/6499 og 19/6450. Informasjon om studentstipend og annen informasjon kan finnes på www.uib.no/erasmus og på ansattsidene http://www.uib.no/foransatte/86439/studentmobilitet
Vi viser til eget brev om global mobilitet (International credit mobility), ePhortesak 2019/25981. Søknadsfristen for global mobilitet er 5. februar 2020.

Erasmus Mundus Joint Master Degree er samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Europa for gjennomføring av felles masterprogram på 60, 90 eller 120 ECTS. Tanken er at samarbeid skal gi økt faglig kvalitet og tiltrekke seg studenter også fra land utenfor Europa. Det opprettes et konsortium bestående av minimum tre høyere utdanningsinstitusjoner fra tre europeiske land, men det er mulig å ha med institusjoner fra land utenfor Europa dersom det gir en tydelig merverdi. Samarbeid med andre typer institusjoner, for eksempel innenfor næringslivet, er sterkt anbefalt. Søknadsfristen er 13. februar 2020.

Samarbeid i Erasmus+
Samarbeid omfatter ulike typer samarbeidsprosjekt der universitet og høgskoler kan samarbeide med institusjoner i Europa for å utvikle, dele og videreføre gode og innovative praksiser. Programland er landene som deltar i Erasmus-programmet (EU-landene, Island, Liechtenstein, Norge, Tyrkia og Makedonia, samt Serbia fra 2019), mens partnerland er land utenfor Erasmus-programmet (resten av verden).

Strategiske partnerskap er fleksible prosjekter der norske institusjoner kan samarbeide med partnere fra andre land i Europa med mål om å øke kvaliteten i utdanning og læring på tvers av landegrenser. Et strategisk partnerskap må følge noen prioriterte områder og må bestå av minst tre organisasjoner fra tre programland. Koordinator for samarbeidet søker på vegne av hele prosjektet, og dersom en norsk institusjon er koordinator, søkes det direkte til Diku. Diku organiserer søkerseminar om Strategiske partnerskap 6. februar 2020, og mer informasjon finnes på Diku sine nettsider. Søknadsfristen for tiltaket er 24. mars 2020.

Kapasitetsbyggingsprosjekter er prosjekter mellom programland og partnerland, og har som mål å heve kvaliteten på høyere utdanning, samt støtte modernisering og internasjonalisering i partnerlandene. Prosjektene kan rette seg mot institusjonsnivå eller systemnivå. Et partnerskap må bestå av minst to programland med minst en høyere utdanningsinstitusjon i hvert land, og minst ett partnerland utenfor EU/EØS med minst tre høyere utdanningsinstitusjoner (eller minst to høyere utdanningsinstitusjoner i hvert land dersom det er flere partnerland). Det må totalt være like mange høyere utdanningsinstitusjoner fra partnerland som fra programland. Søknadsfrist er 5. februar 2020.

Kunnskapsallianser er partnerskap med større prosjekter som skal styrke samarbeidet mellom utdanning og arbeidsliv med vekt på innovasjon, entreprenørskap og utvikling av nye metoder for undervisning og læring. En kunnskapsallianse må minst bestå av seks organisasjoner fra tre programland, hvorav minst to av partene må være høyere utdanningsinstitusjoner og minst to må være virksomheter/bedrifter. Søknadsfrist er 26. februar 2020.

Jean Monnet
Jean Monnet er et sett av aktiviteter med mål om å fremme ledende fagmiljøer for utdanning og forskning innenfor Europastudier. Høyere utdanningsinstitusjoner i hele verden, organisasjoner som arbeider på feltet europeisk integrasjon, samt forskere og professorer innenfor Europastudier eller EU-relaterte studier, kan søke om støtte. Aktuelle fagfelt kan være statsvitenskap, kommunikasjon og informasjonsvitenskap, økonomi, historie, kulturvitenskap, internasjonale relasjoner, jus og tverrfaglige programmer. Man kan søke om midler til undervisnings- og forskningsaktiviteter, støtte til institusjoner og organisasjoner eller politisk debatt. Søknadsfristen er 20. februar 2020.

Dersom dere ønsker å arrangere lokale informasjonsmøter, kommer vi gjerne fra Studieadministrativ avdeling og informerer om alle deler av Erasmus-programmet.
Dere kan kontakte Erasmus-koordinator Kristin Torp Skogedal ved Studieadministrativ avdeling (kristin.skogedal@uib.no / 55 58 90 26) eller Diku for mer informasjon, råd og veiledning i søknadsprosessen. Kristin Torp Skogedal ønsker å bli informert dersom dere har planer om å søke om Erasmus+ samarbeidsprosjekter eller Jean Monnet.