Utdeling av Praksisveilederprisen for 2019.

Praksisveilederprisen, tidligere Universitetslektorprisen, blir hvert år tildelt en allmennlege på Vestlandet som i kontakt med studentene har vist stor evne til å formidle faglig entusiasme og klinisk kompetanse. Prisen ble opprettet i 2001 og blir i år delt ut for 18. gang.

Nominasjoner og kåring av vinner gjøres på grunnlag av utfyllende skriftlige evalueringer fra studentene. Prisen er et diplom og et utvalg bøker

Prisen for årets Praksisveileder 2019 går til fastlege Monika Wiese ved Haugesund Medisinske Senter.

Studenten som har nominert årets Praksisveileder har beskrevet Monika blant annet slik:

Hun er hardtarbeidende, fryktelig sterk faglig og mestrer fastlegekunsten på en enestående måte. Jeg blir rørt når jeg tenker på henne. Hun er en som tok seg tid til å diskutere samtlige pasienter underveis. Hun satte tydelige grenser og sa at jeg ikke var der som arbeidskraft, men for å lære. Det er ikke et mål å ta flest mulig pasienter, men mestre konsultasjonene på best mulig måte. Jeg fikk et inntrykk av at hun ønsket at jeg skulle bli best mulig ila den tiden vi hadde til rådighet. Hun har tatt meg med på en reise i allmennmedisin, men samtidig gitt mye av seg selv.