Kurset «Pasientkontakt» (PASKON) er «an impressive process»!

En gladmelding: Kurset «Pasientkontakt» (PASKON), utviklet av professor Edvin Schei og kolleger på FAM, i nært samarbeid med studenter, er blitt eksportvare! Universitetet i Antwerpen har nylig gjennomført sin første PASKON-runde, og tilbakemeldingen er at det «was such an impressive process for students, teachers and patients!»

PASKON er en innovasjon i medisinsk utdanning, vi vet ikke om noen andre læresteder i verden hvor medisinstudentene møter pasienter utelukkende for å bli kjent med dem og lære hvordan helseproblemer påvirker et menneskes liv – uten at de skal øve på tekniske deler av legejobben samtidig.

I PASKON drar førsteårsstudentene på hjemmebesøk til alvorlig syke mennesker, og noen dager senere kommer pasienten i auditoriet og formidler sin historie til resten av studentene. Gjennom refleksjonsnotater, dialog og arbeid med begreper og modeller fra kommunikasjon og profesjonsteori skjer en personlig utvikling i hver enkelt student.

Målet er at de skal kunne håndtere de sterke følelsene som finnes i det medisinske landskapet, også i legene selv, og bevare nysgjerrighet, omsorg og en klar tanke om hva pasienter trenger, slik at biomedisinsk kunnskap kan brukes optimalt. En artikkel om dette ble publisert i 2019: Stretching the Comfort Zone: Using Early Clinical Contact to Influence Professional Identity Formation in Medical Students.

PASKON inngår i Profesjonssøylen som går gjennom alle seks år på legestudiet. Neste trinn i søylen er mentorordningen på andre og tredje studieår. Også etikk, kommunikasjon og praksisferdigheter inngår i profesjonssøylen, og ansatte ved IGS har mange viktige roller i denne delen av Bergens legeutdanning.