Brusseloppdatering 11.02.2022

Science|Business årlige konferanse

Denne uken hold Science|Business sin årlige konferanse, her var hovedtemaet Horisont Europa, ‘a first assement’. Konferansen som gikk over to dager og var heldigital. Flere spennende tema ble diskutert og på dag 2 presenterte S|B sitt White Paper på Horisont Europa, en første vurdering om hvordan programmet har fungert.

UiBs bidrag til konferansen var i form av en video der Nele Meckler forteller om sitt ERC-prosjekt.

Status: Storbritannia og Sveits

På  Science|Business-konferansen 9. februar konstanterte Frédérique Vidal EUs posisjon om at langvarige politiske konflikter – med Sveits om handel og med Storbritannia om Brexit – må løses før noen formelt kan bli med i forsknings- og innovasjonsprogrammet Horisont Europa. Når det gjelder sveitserne, sa Vidal, «spørsmålet om Sveits sin tilknytning til Horisont Europa-programmet bør ikke skilles fra den globale dimensjonen av forholdet mellom EU og Sveits.»

Kommentarene hennes kom mindre enn 24 timer etter at en kampanje startet, ledet av en gruppe på seks forskningsinstitusjoner, inkludert Storbritannias Royal Society og det sveitsiske føderale forskningsuniversitetsstyret, som oppfordret til å inkludere forskere fra de to landene. Initiativet, kalt «Stick to Science», har fått bred støtte fra mer enn 70 forskningsinstitusjoner. Initiativet er også signert av UiBs rektor, Margareth Hagen.

Ønsker å endre måten forskere blir evaluert i EU

Frankrike, Kommisjonen og forskning- og universitets-organisasjoner arbeider for å utvikle et nytt system for evaluering av forskere i Europa. I sammenheng med dette lanseres “Paris Call On Research Assement”.

Initiativet, utarbeidet av den franske regjeringens komité for Open Science, sier at evaluering av forskere basert utelukkende på antall høyt siterte artikler publisert i populære tidsskrifter undervurderer verdien av andre bidrag samt reduserer reproduserbarheten av forskning.  Det er ønskelig at man i Horisont Europa endrer måten søkere vurderes, og kommisjonen ber ansvarlige fokusere mindre på tidsskriftmålinger og mer på innholdet i en forskers arbeid.

Kreative industrier i europeisk forskning

Europaparlamentet arbeider kontinuerlig for å sikre kreative industrier inn som et større fokus for EUs forskning og innovasjonprogrammer. Sektoren kan gi et betydelig bidrag til den grønne og digitale omstillingen, men den trenger bedre tilgang til EUs midler og å være rutinemessig involvert i tverrfaglige forskningsprosjekter. Les mer om de siste diskusjonene som går her:

Framover i Brussel:

Høringer:

Beste hilsen oss på brusselkontoret,

Charlotte, Ingvild og Thea!