Tilslag på samarbeidsmidler – Alrek Helseklynge

Hvordan styrke profesjonalitet og pasientsentrert kommunikasjon gjennom utdanning og helsefaglig praksis?

Dette er tittelen på en projektsøknad fra Institutt for global helse ved professor Edvin Schei, prosjektleder,Institutt for klinisk psykologi ved professor Per Einar Binder, visedekan for utdanning,Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT), Bergen kommune, ved Bodil Berg Kristensen, spesialrådgiver ogTVEPS ved førstemanuensis Ane Johannessen (UiB) og høgskulelektor Sissel Brenna (HVL).

Målet med prosjektet er å «Utvikle et kompetent tverrfaglig nettverk som kan samarbeide om å styrke profesjonalitet og pasientsentrert kommunikasjon i grunnutdanning, videre- og etterutdanning og praktisk pasientarbeid».

Prosjektet er tenkt i tre faser. Den første er en bli-kjent-fase hvor partene møtes, deler erfaringer og gjør en felles analyse av mål og behov knyttet til profesjonalitet, pasientsentrert kommunikasjon og danning. Fase to er et internasjonalt seminar i Bergen i mai i regi av UiB, hvor fremtredende forskere på feltet belyser tematikken teoretisk og utdanningsfaglig, og leder workshops med lokale parter. En tredje fase vil være utvikling av konkrete samarbeidsprosjekt innen utdanning og forskning, fra høsten 2020, med internasjonale partnere. I de to siste fasene vil det være naturlig å invitere studenter fra flere fag inn i prosjektet.

Vi gratulerer med tildelingen av samarbeidsmidler fra Alrek Helseklynge.

Les oversikt over tildelingen her:  Tildelingen av samarbeidsmidler for 2020 er klar. Her er prosjektene som får penger.