Teoretiske perspektiver i kvalitative studier

Kvalitative forskningmetoder hører hjemme i det fortolkende paradigmet med utgangspunkt i filosofier om fortolkning (hermeneutikk), menneskelig erfaring (fenomenologi) og kontekst (sosial konstruktivisme). Metodene omfatter et bredt spekter av strategier for systematisk innsamling, organisering og tolkning av tekst. Målet er å utforske subjektive erfaringer og mening innenfor sin sosiale og kulturelle kontekst.

Den teoretiske referanserammen omfatter teorier, modeller, begreper og definisjoner som forskeren bruker for å forstå meningen og organisere sin forståelse av materiale og funn. Teori kan bidra til å løfte fortolkningen av empiriske data fra deskriptiv gjenfortelling til ny innsikt som kan bidra til endring av praksis. Teoretiske perspektiver kan ha en annen betydning i medisinske og helsefaglig forskning enn i samfunnsvitenskapelig forskning.

Uni Research Helse inviterer til dagsseminar om teoretiske perspektiver i kvalitative studier i medisin og helsefag. Kirsti Malterud, forsker 1 ved Uni Research Helse og professor i allmennmedisin ved UiB, vil gi eksempler på hvordan teoretiske perspektiver kan styrke en kvalitativ studie. Vi tar utgangspunkt i noen vitenskapsteoretiske forutsetninger, ser nærmere på hva en vitenskapelig teori er og drøfter ulike måter dette kan anvendes i planlegging og gjennomføring av kvalitative studier i medisin og helsefag.

Seminaret er beregnet på forskere som bruker kvalitative forskningsmetoder i eget prosjekt, der målet er publisering i et medisinsk eller helsefaglig vitenskapelig tidsskrift.

Tid: 27.09.18 kl. 10-14
Sted: Uni Research/NORCE, Nygårdsgaten 114, 5008 Bergen, møterom 1 (undervisningsavdelingen)

Påmeldingsfrist:  24.09.2018

1000 – 1015 Velkommen, introduksjon