RCN-grant awarded Trond Riise

Riise has been awarded NOK 12 million from NFR (FRIPRO) for a project aiming at identifying drugs that can contribute to a new and effective treatment of Parkinson’s disease. This will be done by screening for drugs that are reducing the risk of Parkinson’s disease.

The project will analyse approximately all 800 million prescriptions including the 1,800 different drugs prescribed to Norwegians since 2004. In the next phase, candidate drugs identified in this screening will be tested at a molecular level in a world-leading laboratory at Harvard University in Boston. The project represents a new and innovative way of analysing data from Norwegian health registries, and includes so-called «big data» analyses.

IGS congratulates Trond!

Riise har fått tildelt 12 millioner fra NFR (FRIPRO) til et prosjekt med målsetning om å identifisere medikamenter som kan bidra til ny og effektiv behandling av Parkinsons sykdom. Dette skal gjøres ved se om det finnes medikamenter som individer i Norge med Parkinson har brukt mindre av enn resten av befolkningen.

Prosjektet skal analysere ca 800 millioner resepter som inkluderer de ca 1800 forskjellig medikamentene brukt i Norge siden 2004. Medikamenter som blir identifisert på denne måten skal i neste fase testes ut på et molekylært nivå ved et verdensledende laboratorium ved Harvard University i Boston. Prosjektet representerer en helt ny måte å bruke data fra Norske helseregistre på, og inkluderer såkalt «big data» analyser.

IGS gratulerer Trond!