SYSTEMATISK TEKSTKONDENSERING – EN METODE FOR TEMATISK TVERRGÅENDE ANALYSE AV KVALITATIVE DATA

Tid: onsdag 21. august 2019 kl 10.30-15.00
Sted: Bjerkedalsrommet, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Kalfarveien 31, 5018 Bergen

Påmelding innen 15. juni 2019 (maks 35 deltakere, så først til mølla-prinsippet). Påmelding her

Program:
1030-1045 Velkommen, kort presentasjonsrunde
1045-1145 Analyse av kvalitative data – noen grunnprinsipper
1145-1215 Lunsj (ta med matpakke)
1215-1315 Systematisk tekstkondensering
1330-1430 Veivalg, utfordringer og teoretiske perspektiver i analysearbeidet
1435-1500 Oppsummering, avrunding

Målgruppe: Forskere innen helse- og sosialfag med noe bakgrunnskunnskap og erfaring med kvalitative forskningsmetoder. Studenter som er i gang med eller har konkrete planer om å gjennomføre kvalitative studier.

En systematisk analyse med forpliktende tolkninger og resultater som gir ny innsikt utgjør den viktigste forskjellen mellom forskning og andre former for kunnskapsutvikling. Særlig gjelder dette for kvalitative forskningsmetoder, som av utenforstående ofte betegnes som «subjektiv synsing». Følger vi en etablert prosedyre er det lettere å finne frem i materialet, samtidig som vi skal være åpne for nye spor og inntrykk. Analysen krever både nærhet og distanse, og vi skal forene kreativ logikk og ryddige fremgangsmåter.

Det finnes en rekke etablerte metoder for analyse av kvalitative data. På dette seminaret skal vi gjennomgå systematisk tekstkondensering som eksempel på en metode for tematisk tverrgående analyse. Dette er en pragmatisk strategi som er godt egnet så vel for nybegynnere som for mer erfarne forskere innen helse- og sosialfaglig kvalitativ forskning. Innsikt i grunnleggende vitenskapsteoretiske forutsetninger for fortolkende forskningsstrategier er en forutsetning.
Kirsti Malterud, forsker 1 ved NORCE Research og professor II i allmennmedisin ved Universitetet i Bergen, har utviklet denne analysemetoden. Hun vil innlede om bakgrunn, metodiske forutsetninger og praktisk fremgangsmåte. Det blir god tid til spørsmål og diskusjon.

Deltakelse på seminaret forutsetter ikke forhåndslesing. Systematisk tekstkondensering presenteres grundig her:
• Malterud K. Systematic text condensation: a strategy for qualitative analysis. Scandinavian journal of public health. 2012;40(8):795-805.
• Malterud K. Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget; 2017.

(Seniormarkering for Kirsti Malterud med avslutningsseminar finner sted 13. september 2019.)