Nytt fra Forskerlinjen

Livet på Forskerlinjen går sin gang, selv om det har vært et annerledes år både for oss i ledelsen og for forskerlinjestudentene. I høst tok vi opp 13 nye studenter som ønsker å forske ved siden av studiene.

I løpet av de siste årene har prosjektene for forskerlinjestudentene blitt mer poengterte og mer tilpasset forskerlinjeløpet. Velavgrensede prosjekt øker sannsynligheten for at forskerlinjestudenten fullfører.

I januar arrangerer Forskerlinjen vanligvis «mingledag» hvor studenter kan treffe potensielle veiledere og forskergrupper. Pga pandemien er mingledagen utsatt inntil videre. På tross av det ønsker vi at dere melder in nye forskerlinjeprosjekter.

Vi ber deg om å benytte følgende link https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=7920722

for innmelding av prosjektet.

Du kan melde inn prosjekter fortløpende, men helst så raskt som mulig.

Vi vet ikke når muligheten for å gjennomføre Mingledagen kommer. Vi utsetter den litt i håp om at vi kan arrangere den «live» og ikke digitalt via zoom.  Hvis vi arrangerer via zoom tenker vi å gi hver forskergruppe et møterom hvor de kan samtale med potensielle kandidater.

Vi vil komme med nærmere orientering om hvordan dette skal organiseres.

I februar hadde vi informasjonsmøte for potensielle forskerlinjestudenter på zoom. Hele 55 personer deltok på dette møtet, noe som var svært gledelig. Eureka, forskerlinjestudentenes interesseorganisasjon deltar aktivt i rekrutteringsprosessen.

Vi håper spent- meld inn prosjekter- uten gode prosjekter er vi nokså hjelpeløse.

Anne Berit Guttormsen
Leder av Forskerlinjen