Artikkel publisert i Biological Psychiatry

PhD-kandidat Berit Skretting Solberg, barne- og ungdomspsykiater/voksenpsykiater, publiserte en artikkel i Biological Psychiatry 23.09.19 med tittelen: “Patterns of Psychiatric Comorbidity and Genetic Correlations Provide New Insights Into Differences Between Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder”. Artikkelen ble introdusert med en lederkommentar “Large-Scale Population-Based Assessment of Psychiatric Comorbidities in Autism Spectrum Disorder and Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder” av T Turner.

Artikkelen ble også fanget opp av den New York-baserte nettsiden Spectrum|Autism Research News og de publiserte en omtale av artikkelen og et intervju med hovedveileder professor Kari Klungsøyr i “Autism, attention deficit result in distinct mental health problems”.

Studien er basert på data fra Medisinsk fødselsregister, Norsk pasientregister, Norsk reseptregister, og Utdanningsdatabasen, og inkluderte 1.7 million voksne personer, samt data fra relevante genome-wide assosiasjons studier. Hovedfunn var:

• Voksne med ADHD eller autisme har 2 til 14 ganger høyere forekomst av angst, depresjon, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelse, schizofreni og ruslidelse enn voksne uten ADHD eller autisme.
  • Det var signifikant større forskjeller i prevalens hos kvinner enn menn for flere av de psykiatriske tilstandene vi studerte hos voksne med ADHD eller autisme relativt voksne uten disse lidelsene.
  • Voksne med ADHD eller autisme viste klart forskjellige mønstre av psykiatrisk komorbiditet, og disse mønstrene ble støttet av resultatene fra de genetiske korrelasjonsanalysene.
  • Den mest spesifikke forskjellen var en økt risiko for ruslidelse blant voksne med ADHD, og en økt risiko for schizofreni blant voksne med autisme.

Vi konkluderer at både genetikk og de ulike fenotypiske kjennetegn ved ADHD og autisme bidrar til den observerte forskjellen i psykiatrisk komorbiditet. Vi tror disse funnene er viktige for klinikerens forståelse av voksne med ADHD eller autisme, og deres spesifikke sårbarhet for ulike psykiatriske tilleggslidelser. Vi tror også at funnene kan bidra til viktig informasjon mtp videre forskning på biologiske mekanismer i utviklingen av ADHD og autisme.

Artikkelen er en del av avhandlingen «Attention-deficit/hyperactivity disorder; sex differences in psychiatric comorbidity and transgenerational recurrence risks. A population-based study using Norwegian registry data” som ble innlevert 18 Oktober 2019, og med tentative disputas 070220.

“Patterns of Psychiatric Comorbidity and Genetic Correlations Provide New Insights Into Differences Between Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder” by Berit S. Solberg, Tetyana Zayats, Maj-Britt Posserud, Anne Halmøy, Anders Engeland, Jan Haavik, and Kari Klungsøyr.

Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31182215

“Large-Scale Population-Based Assessment of Psychiatric Comorbidities in Autism Spectrum Disorder and Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder” by Thychele Turner.

Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31558223

“Autism, attention deficit result in distinct mental health problems”

Link: file://eir.uib.no/home6/bsk064/Downloads/autism-attention-deficit-result-distinct-mental-health-problems.pdf